22.5.10

Garborgriket rundt 2010

Terrengsykkelrittet "Garborgriket rundt" på 80 km er nå gjennomført på tiden 2:54:46. Dette er mitt 5. sykkelritt, første gjennomført uten sekk. Det er også mitt korteste ritt.

Som du kan se av diplomen til venstre, ser det ut som jeg kom på 19. plass, men det er ikke helt sant. Det ble
19. plass i puljen som jeg fulgte. Den totale plasseringen ble 422. Med 2300 startende skulle ikke denne plasseringen være å forakte.

Været var perfekt. Et tynt skylag gav en sval sol og fin temperatur so
m gjordet at bekledning i kort ble helt perfekt.

Personlig synes jeg terrengsykling stedvis er litt humpete og foretrekker egentlig landeveisykling. Men det er kjekt når det er flere kollegaer som deltar.

Puljen startet i en fin fart. Men etter terrengbiten ved Melsvannet, forsvant de første i pulja. Jeg forsøkte å hente de inn igjen, men det kunne jeg bare spart meg for.

Terrengbiten langs Ålgårdsbanen ble også rolig og bedagelig. Her var det i alle fall ikke mulig med forbisykling. Men det gjorde egentlig ikke så veldig mye, for da fikk jeg jo hvilt meg litt før siste halvdel. Herfra fulgte jeg andre til brattkneika på Lyefjell. Herfra syklet jeg alene. Rett før mål var tok en av de som jeg syklet sammen med før Lyefjell igjen meg.

Jeg opplevde egentlig ikke noe sprekk og holdt stort sett en puls på rundt 160 hele rittet. Så jeg må si meg godt fornøyd med innsatsen. Men for å gjøre det best mulig på slike ritt er det tydeligvis smart å rykke før du skal ut i terreng, for når du er i terreng er det ikke like fristende med forbikjøring.

Bildet tatt av Inge Skaar er jeg i ferd med å sykle forbi en som går opp siste ekstrembakke på Lyefjell (Høie-Uelandtoppen). Jeg ba den gående pent om å gå til siden, for her var det bratt og løs grus. Utenfor det hårdtråkkede sporet midt i, hadde det nok blitt gåing for meg også. Bak meg sykler han som tok igjen meg på slutten og passerte målstreken like før meg. Likevel kom han 10 plasser før meg. Det sier litt om hvor tett målpasseringene er samlet sett på sluttiden rundt den jeg fikk.

Video ved høyeste punkt og over mål

Ingen kommentarer: