27.11.16

Hydraulikkolje MB 344 for E-klasse stasjonvogn

Jeg fikk lekkasje i rustne rør til nivåreguleringa bak på min stasjonsvogn 220 CDI 2000-modell.
Bremserør er 5 mm, men rørene til hydraulikken er 6 mm. Biltema har begge dimensjoner i kobberrør, men har kun nipler til 5mm. De bak disken sa at de som kjøper 6mm rør kjøper nipler / koblinger til 5mm, men de visste ikke hvordan de fikk de på røret. Det skjønte ikke jeg heller, så jeg benyttet slange og slangeklemme og kjøpte hydraulikkolje på BOS. Jeg spurte etter hydraulikkolje, men det sto servoolje på flaskene jeg fikk. Stusset litt på at det også sto OEM A 000 989 88 03 10 på flaskene, siden jeg i forkant hadde lest meg opp og funnet ut at det skal være spesifikasjon MB 344.0 / OEM A 001 989 20 03 på denne bilen.

Uansett, slange er en dårlig idé. Etter 500 km sprang slangen lekk og all servooljen havnet på bakken. Det var da det demret for meg at man kan jo bare sette 5mm-niplene fra Biltema i skruestikka og bore de opp. Da jeg andre gang reiste til BOS, spurte jeg etter servoolje i stedet for hydraulikkolje, siden det var servoolje jeg fikk første gang. Men denne gangen fikk jeg hydraulikkolje med speisfikkasjon MB 344.0 / OEM A 001 989 20 03 12. Jeg har trukket ut all olje som var igjen i beholder og tømt på av den nye riktige. Nå gjenstår det å se om styre og nivåreguleringa har tatt skade av å ha kjørt 500 km med feil olje.

Moralen er at det er ingen garanti at du får rett vare om du går til merkeforhandler. Det beste er å lese seg opp selv. For øvrig har de et mye billigere produkt på Mekonomen til 256 kr. i stedet for 457 kr literen.

Ingen kommentarer: