4.2.09

Skifte av registerreim på golf diesel '90-modell

Siden håndboka til Haynes ikke tar for seg dieselmotorer, dokumenterer jeg det jeg gjorde når jeg skiftet registerreim (kamreim) på min Golf 3. februar 2009.

Reimhjulet på veivaksel
Jeg begynner med det som er flaskehalsen, nemlig reimhjulet som stå veivaksel. Det som er greit, er at reimhjulet er lett tilgjengelig med det store plastdekslet under motoren demontert. Med rett verktøy, er faktisk demontering av reimhjulet en takknemlig jobb på denne motoren. Generell beskrivelse av å løsne senterskrue sier at man holder igjen motoren ved å demontere starmotor og sette en dor eller skrutrekker i svinghjul. Jeg droppet denne øvelsen og kjøpte meg en tang som gaper over 125 mm som er diameteren til et ekstra ubrukt reimhjul som står utenpå reimhulet til dynamo og vannpumpe (se bilde til venstre).

Jeg brukte 19 mm pipnøkkel og overgang til 3/4 tommes pipnøkkelsett for å få nok moment til å løsne skruen. Skruen sitter godt! De fire umbrakoskruene rundt senterskruen er det ingen vits i å demonterere. Reimhulene løsner ikke fra tannhjulet til registerreima uansett.

Merk possisjon
Så obs, her var det på hengende håret jeg gjorde en brøler! Tannhjulet til registerreima sitter fast i reimhjulet og blir med når du trekker av. Derfor er det viktig å merke possisjonen på hjulet før demontering. Jeg brukte rett og slett en vater og streket med tusj på alle tre hjulene som jeg antar er viktig for possisjonering.

Deksler
Utover dette er det bare å løsne plastdekslene på motoren som beskytter registerreima og løsne strammehjulet. Mekonomen verksted mente at vannpumpa også måtte av, men jeg klarte uten så veldig stor plunder å smette den nye reima på plass, selv om det nederste dekslet var kilet litt fast i vannpumpa.

Montering
Jeg har hørt at det heller ikke er likegyldig hvilken vei registerreima monteres. Etter nøye studie, kunne jeg ane at det på den ene siden av taggene var litt mer mønster og kanskje litt brattere. Jeg antok at denne siden skulle butte mot de tennene til de store hjulene. Om dette ble resultatet, er jeg faktisk litt usikker på i ettertid, men skriften på reima ble i alle fall vendt riktig veien sett fra høyre side av bilen. Bildet til høyre viser motoren med den gamle reima.

Det var egentlig greit at Mekonomen kun hadde monteringssett på lager, for da fikk jeg med strammehjulet også. Det gamle var det ganske tydelig slark på.

I skrivende stund har jeg brukt bilen en gang til jobb, og jeg har ikke merket noe spesielt...

___

I ettertid sjekket jeg reima og fant ut at den var veldig slakk. Jeg brukte da ei nebbtang med bøyd spiss som passet i to hull på strammehjule slik at jeg fikk mer moment i stramminga. Nå er det skikkelig stramt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er