1.9.07

Sykkel

Josteins sykkelside
Her er en presentasjon av mine sykler. Sykler har en tendens til å bli temmelig modifisert i forhold til original tilstand, så det er greit å ha det dokumentert.

Tanken er å notere litt egne erfaringer om sykler, sykkeldeler og sykkelmekking. Sykkelmekanikk er stort sett enkelt, men av og til må det litt 'reverse engineering' til, da er det på tide med litt dokumentering igjen. Ellers er det masse fint som allerede ligger på internett, f.eks retting av sykkelhjul, men bygging av sykkelhjul har jeg f.eks. ikke funnet.

Sjekk trimmedagboka for aktivitetsnivå og referat fra deltagelse i styrkeprøven 2008 .


Mine nåværende syklerFuji Newest 2.0 treningsracer 54cm ramme. Vekt:10,4kg i følge ekpeditør. Kjøpt på Birk sport (Eurotex) 04.06.2007. Bilde til høyre viser originaltilstanden. Ramme: 7000 aluminium, gaffel: Carbon/CroMo, gir: Tiagra/Sora 24 gir, krank: FUJI alu road 30/42/52T (12T på hjul), bremser: Shimano Sora/Tektro RL 570 Top mount, hjul: ALEX R-500 felg/FORMULA nav, styre/stem/setepinne: 6061alu butted/Justerbart 31,8/Superlight alu,sete: Fuji Racing Anatomisk, pedaler: WELLGO Alu, dekk: Kenda K 152 700 x 25 C (2098mm).
Påsatt klipspedaler, flaskeholdere, computer, lykter og pumpe. Etter hvert også nytt hjulsett.

Den mest merkbare positve erfaringen så langt er comfort. Overraskende behagelig sete og styre. Jeg har en tendens til å dovne bort i hendene, men denne har fine knekk i styret som fugerer fint for meg. Fine og tette sprang mellom girutvekslingene. Og ikke minst, jeg kan stille sete langt nok ned. Joda, ikke så dumt med ei ramme som passer. Jeg mistet faktisk lufta i framdekk etter 250 km. Det synes jeg er litt tidlig, men jeg var sikkert uheldig. Noen andre detaljer er at jeg ikke er 100% imponert over sammenskruing av sykkelen. Stem var alerede løs i butikken, og mekaniker skrudde til. Den løsnet igjen etter få km, men har holdt etter at jeg selv skrudde til. Refleks på styre var montert slik at den hemmet bremsing. Lagret på nav på hjul var strammet så hardt at den rullet dårlig. Etter 750 km og 15 dager etter kjøpsdato røyk ei eike på bakhjul. Birk sport fikset hjulet gratis samme dag mens jeg ventet. Etter tre dager og 100 km til røyk eike nr. 2. Det var like før deltagelse i Trondheim - Oslo, og jeg valgte derfor å ikke bruke denne sykkelen da jeg ikke kunne stole på bakhulet. Like greit, for det viste seg at etter ytterligere 60 km røk den tredej eika. Da fikk jeg nytt eikesett. Da gikk det 472 km til ei eik røyk på samme sted som første gang og jeg fikk nytt hjul med shimanonav bak på garantien. Heldigvis for meg yter Birk Sport ett års garanti på sykkelen. Etter ett år fikk jeg brukt denne sykkelen på sykkelrittet "Tronheim - Oslo". Da røk det ei eike under rittet igjen. På Kvitfjell var Birk sport stasjonert med servicepersonell, men hadde ikke eiker til deres eget bakhjul. Det synes jeg var litt dårlig. Men det skyldes jo deres eget roedor felgen-opplegg med egen polakkproduserte bakhjul. Når det gjelder hjul, har jeg derfor ikke noe mer tillit til Birk Sport. Jeg har kjøpt et nytt Aksium-sett på Spinn sykkelshop i Sandnes. Disse har vist seg å ha en helt annen holdbarhet. Jeg har syklet mange ganger så langt, og det er ennå ikke antydning til skjevhet i hjulene.

American Eagle Cyclon 21 gear (AE). Ca. 17 kg. 50cm ramme. - billigste hybridsykkel fra XXL (1500,-).  Denne sykkelen er modifisert i forhold til orginal tilstand. Skjerm og bagasjebrett er tatt fra en utslitt Biltemasykkel (Yosemite Wapama) som denne er en erstatning for. Bakhjulet ble bygget opp av felgen fra Biltemasykkelen og et gammel nav for kassettkrans, slik at jeg fikk 11 tenner på tannhjulet med største utveksling. 14 tenner bak og 48 bak gir ikke nok utveksling, men 11 tenner bak er tilfredsstillende for mitt bruk. En annen ting jeg la merke til var at det originale hjullagret var teitet til for hardt, slik at det ikke rullet skikkelig. Også lagrene til Biltemasykkelen rullet litt dårlig, men ikke så ille som AEhjulet (2166 mm). Da biltemahjulene også har dobbelbunnede felger, var det et lett valg å benytte disse på AEsykkelen. Benyttet et gammelt Biltemaforhjul med 700x38c dekk holdt over 10 000 km. Har nå 700x35c (2156 mm). Kjøpt høsten 2006, gått ca. 1400 km 1. kallenderår. Påsatt triatlon/tempostyre. Etter alle justeringene er jeg veldig godt fornøyd med denne sykkelen, og sinker minimalt i forhold til treningsracere.

Mine forhenværende sykler
Quick fulldempa Europrissykkel påsatt ny regulerbar stem. Dette gjør at styret kan reguleres mye nærmere setet og er nesten påkrevet hvis en litt mindre person skal sykle med sykkelen. Ca. 19 kg. Den er kun ment som en reservesykkel. Det som er greit med en fulldempa sykkel, er at guttene trenger ikke være så store før de kan sitte på sete og sykle denne selv om det er en sykkel for voksne. Kristoffer har overtatt denne.

DBS treningsracer. 12 gear. Ca 16 kg. 61cm ramme (egentlig litt for stor til meg). Denne sykkelen fremstår som den var original i 1986. Den er ikke så lett, men har gode rulleegenskaper. Med 52 tenner foran og 14 bak er ikke utvekslingen den beste. Denne er kjøpt brukt av Thorvald Thorkildsen høsten 2006 og bærer tydelig preg av å ikke ha blitt brukt så mye, men lagret under gode klimatiske omgivelser. Kjørt 343 km. 1996. Før Styrkeprøve i 2007 ble den kjørt ytterligere 1313 km. Etter hvert som dekkene havarerte kom det på 700x23c (2094mm). Girspake og girveksler er plukket fra kassert biltemasykkel.

Yosemite Wapama. 3 x 6 gir. Kjøpt på Biltema 08.08.2003 for 890,-. 30. juni 2006, etter 2,5 sesonger, hadde den gått ca 6500 km og kranklager var utslitt og navaksel på bakhjul knekt. Hva skal man si? Man får hva man betaler for.

DBS offroad 1990-modell har vært en utrolig robust sykkel. Det er den første sykkelen jeg kjøpte ny. Den har egentlig ennå ikke avgått med døden selv etter anslagsvis 20 000 - 30 000 km bak seg. Felgen på bakhulet sprakk de første leveårene, men det skyldes nok tung oppakning på en 7 dager tur hvorav en stubbe var anleggsvei med særdeles grovkornet svensk "skøttistein". Nå er sykkelen gitt bort til lillesøster oppjustert med mindre slitt kranklager fra Wenches kasserte treningsracer og hjul fra nyere Europrissykkel.

DBS treningracer, 10 gear, fra 80-tallet var temmelig rustangrepet da jeg fikk overta den etter Wenche. Hulene var særdeles dårlige, og det hjalp ikke noe særlig med nytt brukthjul. Mulig det skyltes bruk av sidevesker. Det gav nok skjev belastning på bakhul.

DBS treningsracer, 5 gear fra 70-tallet. Denne har også utrolig mange km bak seg. Jeg kjøpte denne brukt av storebror Knut på midten av 80-tallet. Knut kjøpte den tilbake på 90-tallet og ramma er delvis sveiset om til annen konstruksjon.

DBS apache var min første sykkel kjøpt brukt med vanlig sete i stedet for apachesete. Det var en sykkel som fikk kjørt seg. Førs var den kjent for at bakskjermen skranglet, siden ble den kjent for at kilometerstanden på sykkelspeedometeret var høyt. Etter hvert var det gjentagende problemet at hjulene støtt og stadig ble til åttetall.

OK, egentlig er det en trehjulsykkel som var min første sykkel, men det er ikke alt jeg er like kry av å fortelle om. Gjentagende sveiseobjekt.

Familiens øvrige sykler
Nija sixty-one, 18girs offroad tilhørende Wenche. Dette er familiens nest gamle og mest slitte sykkel. Men Wenche ønsker seg ikke ny, bare en stillbar stem (22mm/11cm).

Malabike, engirs sykkel tilhørende Tomas

Yosemite, engirs sykkel tilhørende Eskil

Yosemite Soda Spring, 21girs sykkel tilhørende Kristoffer. Fuldempa 24''

Yosemite Washburn, engirs sykkel tilhørende Andreas. Fulldempa 20'' (1540mm).

Yosemite Rock climber, 5girs sykkel tilhørende Daniel. Fulldempa 20'' (1470mm).


Sykkeldeler
Klipspedaler og sykkelsko har jeg nå litt erfaring med. Jeg har til stadighet blitt påminnet om å anskaffe meg dette da det etter sigende skulle ha formidabel nytte. Dette har drøyd på grunn av pristerskelen i forhold til logisk nytte. Etter noen dagers erfaring er fremdeles min konklusjon at vanlige pedaler med bøyle og reim er et greit alternativ med marginale forskjeller for den som ikke er med i temporitt.

Sykkelbriller fikk overrasket god nytteeffekt på meg da jeg prøvde dem. Mindre svette renner i øynene og masse ubehag unngås.

Sykkelcomputer er fint, men når du vet distanse tid og fart, trengs egentlig ikke noe mer informasjon. Det kan synes interessant med tendensinformasjon i forhold til gjenomsnittfart, men det er uansett trasé og værforhold som bestemmer fart. Pulskolokke synes jeg er mer egnet for å få kontroll på innsatsnivå.

Sykkelklær er viktig. Midt på sommeren, når det er rundt 20 varmegrader, er det ganske greit. Da gjelder kortbuks og kortermer. Men når gradestokken kryper ned mot fem varmegrader, gjelder helt andre forhold. I 7,5 grader, oppholds, delvis sol og kraftig motvind,er det påkrevet med skoovertrekk og jakke for å holde varmen.


Mekking
Sykkelen fra XXL hadde veldig stor rullemotsand på hjulene. Dette er det imidlertid ikke så vanskelig å justere på. Det er bare å slakke på lagrene i navet til det snurrer lett. Det må imidlertid ikke slakkes så mye at det blir slarkete

Sykkelpunktering 15.05.2007 skjedde på en spiker som jeg egentlig har store problemer med å tro kom inn "av seg selv". Hvis det var noen andre som hadde puttet den inn da den var parkert ved jobben, er det like utrolig at jeg syklet et kvarter før lufta gikk. Sjekk spikeren på bilde til venstre. Det var bare spikerhode som vistes, resten av spikeren var ikke dekket og slangen og laget hull på vei ut igjen. Nå må det sies at dette var et meget tynnslitt dekk som uansett måtte skiftes. Moral: det er rissikabelt å sykle med slitte dekk.









2 kommentarer:

Anonym sa...

ma sjekke:)

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk