2.6.12

Vedlikehold av Caravelle bakbrems

Skifte av bremseklosser kan medføre at uforutsett ekstraarbeid. Etter at verksted har festet caliper, har jeg problem med å få de løs. Etter at jeg har festet de, går det fint. Jeg vet ikke hvor hardt de skal strammes, men hjulmutrer skal i følge brukermanualen ikke strammes mer enn 160 Nm. Da brude ikke boltene til caliper strammes så mye, for de er mindre.

For å få løs boltene, måtte jeg ha kraftpiper. Vanlige piper bare sprakk. Det som fungerte best var kraftpipe på 60 cm leddhåndtak. Jeg brukte jekk for å gi bolten så mye moment jeg torte og gav den et lite kakk med hammer. Da kom den. To bolter ble deformerte. Den ene var det nok å fjerne litt av flensen, men den andre skar jeg av hodet. Da løsnet caliper og det var bare å skru ut resten av bolten med fingrene. Det viser at det ikke er gjengene, men hodet på skruen som setter seg. En annen ting er at det er greit å ha god takhøyde siden det er en fordel å få jekket bilen høyt når man skal bryte på en skru som er strammet for mye. CRC 5-56 virker som er vel så bra som rustfjernemidler.

Stempel på bremsecaliper må skrus inn. Jeg har ikke spesialverktøyet som denne videoen viser,
men bruker verktøyet som fulgte min vinkelsliper (se bilde). Hvis det ikke går å bruke håndkraft, tyder det på at stemplet må renses. Løsne i tilfelle caliper fra bremseslange og bremsewire. Bremsewire er klipset fast. Hetten på luftenippel passer akkurat til å tette bremseslangen slik at bremseveske ikke renner vekk. Ved å bruke spaken til parkeringsbrems, er det enkelt å få ut stempel. Rens stempel med rødsprit og puss eventuelt med 800 slipepapir til stemplet blir glatt. Stempelmasjett festes i caliper først og løftes opp slik at stemplet kan tres på. Kobberpasta er fint å bruke der pakningen klemmer øverst på stemplet. Dette for at det skal bli lett å skru på stemplet og for at mansjetten ikke skal bli deformert.

Kobberpasta er fint å bruke bak bremseklosser, mellom nav og bremseskiver, mellom felg og bremseskive og der bremseklosser skal skli mot caliper. Der bremse klosser skal bremse mot bremseskive bør det derimot rengjøres.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Jostein. Kjempe bra og hjelpsom bolgg du har her. Kom over bloggen da jeg lette etter tips og råd for og skifte bremseskiver på bilen min er nylig. Må virkelig takke for hjelpen og bloggen din. Jeg har selv blogget om bremseskiver, ta en titt på min blogg en gang. https://munnensomler.wordpress.com/2015/03/13/halloen/
Hilsen Martin