31.5.10

Ei uhyggelig søvn

Jeg sovnet en gang bak rattet i bilen. Heldigvis gikk det bra. Men det kunne gått galt. Da jeg sov, hadde jeg fremdeles øynene oppe. Jeg så hva som skjedde. Jeg var på vei til grøfta. Jeg så alt. Jeg registrerte alt. Jeg var helt bevisst på hva som holdt på å skje. Men jeg brydde meg ingen ting. Jeg var helt likegyldig til at jeg var på vei til grøfta. Jeg var helt uberørt det faktuem at jeg var på tur til å skade både meg selv og bilen. Det brydde meg ingen ting om at jeg var på stø kurs til å gjøre meg selv stor skade og smerte med kanskje døden til følge. Det var dødsalvorlige ting som holdt på å skje, men jeg brydde meg ingenting.

Fra det øyeblikk jeg våknet, kom reaksjonene. Kursen ble korrigert så fort det lot seg gjøre. Det ble veldig alvorlig å tenke på hvilken uhyggelig tilstand jeg nettopp befant meg i.

Noe som er enda verre, er når dette skjer i det evige perspektiv. Denne søvnen kan arte seg på samme måte. Jeg har hørt om den brede vei som fører til fortapelsen og den smale som fører til himmelen. Å være fullstendig klar over at jeg er på vei til fortapelsen og likevel ikke bry meg noe om det. Det er uhyggelig. Så lenge jeg ikke bryr meg om jeg er på vei til fortapelsen, sover jeg en uhyggelig og dødelig søvn. Tenk å ikke bry seg noe om at jeg kommer til å tilbringe en evighet der ormen aldrig dør og ilden aldri slokker (Mark.9,48). En evighet i ildsjøen (Åp.20,15). Der hvor røken av deres pine stiger opp i all evighet (Åp.14,11).

I Jesu lignelse om de fem uforstandige og de fem kloke jomfruer, ser vi at søvnens tid i endetiden også kjennetegnes på at vi ikke lenger venter på Jesus. Tenk å "koma der og tru at alt er vel! Og der få sjå at man seg sjølv hev dåra. Men det ho ser forsent den tapte sjel!".

Nå siterte jeg et vers som jeg måtte i en eldre sangbok for å finne, men så kommer det et vers som heldivis står i de nyeste sangbøkene. "Å, tenk eingong kor stort at me får leva Og høyra at me kan den oljen få Som vil oss ljos på bryllupslampa gjeva, Så me med glede kan til porten gå!"





Ingen kommentarer: